lunes, 10 de febrero de 2014

Een spetterend, geweldig nieuwjaar toegewenst!!

Hebben we jullie eigenlijk al een gelukkig nieuwjaar gewenst? Op de blog in ieder geval niet, vandaar bij deze een nieuwjaars-groet! :-)



December en Januari zijn twee intense maanden geweest, met veel drukte en veel bijzondere momenten, vandaar hier weer eens een update op onze blog.

"Hoe ben je een goede christen?"

Een jonge dame uit de jongere groep stelt me deze vraag. Ze kwam laatst naar me toe om te vragen of ze eens in de week met mij samen mocht komen om samen God beter te leren kennen. Dat was onwijs bijzonder, want toen we voor het eerst de kerk in kwamen een tijd daarvoor zei ik tegen Miguel dat ik geloofde dat God me datzelfde meisje aanwees om simpelweg van te houden, en dat er iets bijzonders in haar is. Ik had haar daarna niet veel gesproken, maar blijkbaar had ook zei de gedachten om zich in contact met mij te brengen. Soms kan je niet overal ja op zeggen, maar ik wist dat dit van God was. 

Na elkaar een paar keer gezien te hebben kwam ze met de vraag "Hoe ben je een goede christen?". Interessant dacht ik. Waar komt die vraag vandaan? (Dit is trouwens maar 1 simpele vraag van haar, ze zit vol vragen.) Ik moet zeggen dat het mij liet nadenken. Waarom willen we altijd de beste christen zijn? Onze conclusie in dit alles was. Een goede christen is, degene die durft toe te geven dat we niet alles weten, niet alles kennen en niet alles zijn, maar simpelweg Jezus nodig hebben en het om Hem gaat. Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat we natuurlijk allemaal zondaars zijn, maar een mens dat met God leeft probeert om toe te geven wanneer we fout zitten. Dat betekend niet dat we het allemaal doen zoals we zeggen, maar dat is ons doel.





Ze is een bijzonder mens, middenin een zoektocht, maar ik weet: God heeft een plan met haar leven!


Leuke kerstmaanden

Ook de maand december was een bijzondere maand, vol activiteiten. Het meisje dat in Casa Adalia woont begint zich stukje bij beetje aan te passen, we leren onwijs veel, hebben onze aanvaringen gehad, maar daardoor is de band gegroeid. Ze is sterk, bijzonder en ontzettend inteligent. Ze is deel van de jognerengroep in de kerk waar we verantwoordelijk voor zijn. Mooi om te zien hoe ze zich mixt en simpelweg een normale tiener is.














Gedurende de kerst hebben we met de jongeren dans en drama stukjes gedaan in de kerk, eten uitgedeeld aan mannen op straat en de groep is dicht naar elkaar toegegroeid. Een jongen op straat begon met een aantal van de jongeren te praten. Hij vroeg waarom we eten aan het uitdelen waren. De jongeren vertelde hem over God, zijn liefde en dat alles op hun manier. We hebben een paar jongens in de groep die zelf op de een of andere manier connectie hebben met straatbendes en daardoor zich goed konden indetificeren met de jongens waarmee ze in gesprek waren gegaan. De jongen op straat zei tegen de jongeren van de kerk, dat hij ook met God wilt leven, dat hij steeds van alles aan God vraagt, maar het lastig vindt, hij denkt dat God hem niet wilt met z'n drank en geweld problemen. Het was bijzonder om te zien hoe de jongeren een getuigen waren van wat God in hun levens aan het doen is en de jongen hebben we niet meer gezien, maar weten dat God ook hem een knipoogje heeft gegeven.

'Ik voel me vies'

Even was ik in gesprek met een jonge meid in een opvanghuis. Ze zat daar op een poef met tranen in haar ogen. Ik vroeg haar wat er was. 'Ik moet gewoon even denken aan alles voordat ik hier terecht kwam' was haar antwoord. 'Ik ben blij en dankbaar dat ik weg ben uit de situatie. voor maanden zat ik opgesloten in een bordeel, ik kon m'n ouders niet bellen, m'n 2 pooiers mishandelden me en ik wist niet wat ik moest doen. Tot op een dag, ik besloot de kans te nemen om te ontsnappen, en toen ik  buiten stond, stonden precies m'n ouders met de politie op me te wachten. Zo bizar en toevallig!' 

Wow, toen ze dit vertelde wist ik; God was met haar, dat was niet toevallig dat precies toen haar ouders en politie de reddings actie zouden gaan starten.

Maar opnieuw kreeg ze tranen in haar ogen toen ze zei: 'Ik kan dit nooit meer terug draaien, ik voel me vies van al die mannen en alles wat ik gedaan heb.' 

Ik realiseerde me dat de pijn en schaamte diep van binnen zit. Maar ook weet ik dat God zelfs puurheid terug kan geven aan een mens dat zich terug keert naar God toe. Dat is mijn gebed voor deze mooie jonge meid. Ik besef me dat ze door een lang proces van genezing zal moeten gaan, maar dat niets onmogelijk is voor God!

Bezoek van onze leiders

Ook Barth en Mathilde waren hier in Januari op werkbezoek. We hebben trainingen gevolgd, tijd samen doorgebracht en laten zien hoe alle projecten gaan. Het was gezellig en goed om ze hier te hebben.


Ook willen we onze lieve Silvana en Dennys (een stel van de jongerengroep) feliciteren met de geboorte van hun mooie dochtertje






No hay comentarios:

Publicar un comentario